FANDOM

E-legitimation är en form av ett digitalt certifikat som identifierar en individ. I verkligheten är det dock inte säkert att det är den identifierade som sitter vid datorn. Det kan vara någon som begått en Identititsstöld.

Skandia BankID

Hos Skandia används e-legitimation av typen BankID.

Införskaffning

För att kunna ladda ned en legitimation behöver du dels ett säkerhetsprogram som hanterar IDt (det är detta som kallas BankID). Sedan behöver du ladda ned själva certifikatet som du identifierar dig med. För att kunna ladda ned certifikatet måste du identifiera dig på något annat sätt. Skandia tillhandahåller två olika sätt för identifikation. Det första sättet är att de skickar ett brev med posten med en engångskod, vilken är giltig i 7 dagar efter att de skickat den. Den andra är att de skickar ett SMS till det telefonnummer som du har sedan tidigare registrerat hos dem. När identifieringen är klar går du vidare till att ladda ned ditt BankID. Du blir ombedd att skriva in ett lösenord för IDt och efter att det är gjort är allt klart. Du kan nu använda ditt BankID på internet.

Inloggning med BankID

För att logga in på Skandia krävs en två-stegs identifikation. I det första steget så blir du ombedd att välja vilket sätt du vill logga in på: BankID, Mobilt BankID eller Certifikat. BankID och Mobilt BankID är ersättare till den äldre Certifikatsidentifieringen.

Om du väljer att logga in med BankID får du skriva in lösenordet för att låsa upp BankIDt som du vill använda. Du kommer sedan till en sida som kräver en engångskod för att kunna logga in. Här kan du välja mellan att använad en kod från ett kodkort med förbeställda koder, eller att få ett SMS med engångskoden. Efter att koden är inskriven kan du nu utföra dina bankärenden.

När du vill betala eller överföra pengar behöver du återigen identifiera dig med BankIDt. Detta för att förhindra att någon obehörig kommit in och överför pengar utan tillåtelse.

Användning på andra platser

Om man vill logga in på t.ex. Skatteverket eller CSN så kan man använda sitt BankID. Det är då likadant som första steget i inloggningen på Skandia. Man väljer sitt BankID och skriver in sin kod.